Onnistuneita matkoja - hyviä kohdevalintoja

10 vinkkiä matkakohteiksi lasten kanssa

Kamelin ruokkimista Abu dhabin eläintarhassa

Hyviä ja mielenkiintoisia matkakohteita on valtava määrä. Onnistunut matka on monen asian summa, johon vaikuttavat niin itse kohde kaikkine piirteineen, majoitus, omat tiedostetut ja tiedostamattomat ennakko-odotukset, oma mielentila, muut ihmiset, tekemisen mahdollisuudet, yllättävät asiat sekä moni muu.

Osa matkoista ja kohteista jää mieleen erityisen onnistuneina syystä taikka toisesta. Juttelimme lastemme kanssa siitä, mikä matka heidän mielestään on ollut paras matka. Pohdinta oli vaikea, sillä lapset luonnollisesti muistavat parhaiten viimeisimmät matkat. Päädyimme siihen, että parasta matkaa on mahdoton valita, mutta lista erityisen onnistuneista matkoista oli aika pitkä. Matkojen onnistumisille oli paljon eri syitä ja osittain ne vaihtelivat henkilöittäin.

Tuon keskustelun tuloksena keräsin listaa erityisen onnistuneista perhematkoista, joita kohdallemme on osunut.

1. Teneriffa yllätti oikealta ja vasemmalta. Olin asennoitunut jo pitkään niin, että Kanarialle ei lähdetä. Jostain syystä kuitenkin päädyimme lähtemään viime jouluna Teneriffalle kahdeksi viikoksi. Majoituksen varasimme La Tejitasta Airbnb:n kautta, lentokentän vierestä, sivussa isoista kaupungeista. Majoitus oli huti ja La Tejita oli likainen ja epäsiisti. Alue oli kuitenkin suhteellisen rauhallinen eikä ihmisiä ollut juurikaan.

Teneriffan patikointimaastot kuitenkin yllättivät monipuolisuudellaan. Retkeilimme niin Teiden ympäristössä kuin ranta-alueilla, patikoimme paljon, ja nämä tekivät matkasta todella onnistuneen. Reittejä löytyi valtava määrä haastavuudeltaan erilaisia. Kaikki kiertämämme reitit olivat kuljettavissa ihan peruslenkkareilla, mutta ei esimerkiksi släbäreillä. Lapset jaksoivat jopa helteellä kävellä vuoristossa yli 10 km.

Ilman autoa matka ei olisi onnistunut niin hyvin kuin se nyt onnistui. Auton vuokraaminen oli halpaa (maksoi noin 250e koko ajaksi) ja sillä liikkuminen oli helppoa. Turvaistuimet lapsille kannamme aina mukana, kun vuokraamme auton, sillä monessa maassa turvaistuinten vuokraaminen on yllättävän kallista tai turvaistuimia ei olekaan enää jäljellä, kun matkan olisi tarkoitus alkaa.

Kelit olivat aivan mahtavat; päivittäin yli 20 astetta ja oli todella hyvä sää patikoida. Oli lämmin, muttei kuuma.

La Tejitassa oli leikkipaikka ja pelikenttä. Erilaisia rantoja oli helposti saavutettavissa, vaikka uimiseen merivesi oli mielestämme liian kylmää.

1. Torreviejan parhaat puolet olivat loistava majoitus, erinomainen matkaseura ja täydellinen ajoitus. Torreviejassa tai lähialueilla ei ole juuri mitään nähtävää, mutta auto on ehdoton. Vaaleanpunainen suolajärvi ja flamingot olivat ihan kiva nähdä. Kaupat ja ostoskeskus löytyvät lyhyen ajomatkan päästä. Pieniä leikkipaikkoja löysimme, mutta emme yhtään erityisen hyvää. Rannalla kävimme kävelemässä, mutta uimiseen aallot olivat aika isoja ja syyskuinen merivesi jo viilentynyt.

Majoituksen varasimme Airbnb:n kautta. Kattoterassi oli ihan huikea. Kun lapset menivät nukkumaan, me aikuiset saatoimme nauttia vielä ilta-auringon lämmöstä kattoterassilla herättämättä lapsia. Asunto oli todella siisti. Olimme reissulla vähän kuin ulkomaan mökkilomalla, vaikka majoitusmuotona ei ollutkaan mökki.

Asuntokompleksin asunnoista valtaosa asunnoista oli tyhjillään eli paikka oli todella hiljainen ja rauhallinen; sesonkiaikana olisi tilanne varmasti toinen. Pihassa oli pieni leikkipaikka sekä uima-allas. Kelien puolesta oli edelleen hyvät uintikelit, kun allas oli lämmitetty.

Matkaseurana meillä oli A:n kummit oman lapsensa kanssa, joten lapsilla oli seuraa toisistaan.

1. Kuala Lumpurissa olen käynyt ennen lapsia ja kerran olemme käyneet perheen kanssa. On vaikea sanoa, mikä kaikki teki matkasta onnistuneen. Majoituksena meillä oli iso asunto palmujen latvakorkeudessa E & O Residencesissä. Olohuoneen seinän kokoisista ikkunoista oli mahtavat maisemat, vaikka kaupungin keskustassa olimmekin ja korkeita taloja oli ympärillä.

Petronasin tornit olivat lyhyen matkan päässä. Niiden juurella oli käsittämättömän iso leikkialue lapsille. Oli kiipeilytelineitä, keinuja, kahluualue ja paljon muuta.

Kuala Lumpurissa on helppo liikkua. Kaupunki on siistimpi kuin esimerkiksi Bangkok, mutta myös kalliimpi. Tunnelma on jollain tapaa todella rento.

1. Phuketissa vietimme kesällä 2017 kolme viikkoa. Saimme houkuteltua vanhempani kesken matkan äkkilähdölle mukaan ensimmäiselle Thaimaan-matkalleen.

Majoitus oli Kata beachilla aivan sivussa kaikesta hälinästä. Hotelli (Centara Kata resort) oli siisti, vaikka rottia näimmekin muutaman kerran sekä hotellialueella että lähialueilla. Lasten leikkihuone oli pienille lapsille (A n. 8kk ja M 2 vuotta) aivan mahtava. Siellä kävimme leikkimässä päivän kuumimpaan aikaan. Olimme varanneet hotellilta buffetaamiaisen ja se oli huikean kattava. Uima-altaita oli 2.

Hotellin vieressä oli loistava thairavintola, Eightfo8d. Palvelu oli todella hyvää ja ruoka erinomaista. Lounasvaihtoehtona oli myös useita ruokakärryjä, joista paikalliset hakivat ruokaa. Olimme luonnollisesti noiden kärryjen vakioasiakkaita.

Suomalainen kesä on mukavaa matkustusaikaa Thaimaassa, kun turisteja on joka puolella niin paljon vähemmän kuin esimerkiksi joulun tai hiihtoloman tienoilla. Toki keli on hyvinkin kuuman kostea.

Lapsemme olivat tuolla matkalla niin pieniä ja osaksemme sattui vielä salmonella- ja kampylotartunta, jotka tosin selvisivät vasta Suomessa, että kiertely saarella rajoittui lähinnä lähialueisiin ja keskityimme nauttimaan ruoasta ja hotellin palveluista. M oli ison osan matkasta ripulissa ja kuumeessa ja kävimme Phuketissa lääkärissäkin. Myös Isimies sairastui, mutta lääkkeiden turvin pystyi käymään retkellä ziplinella. Samaan aikaan A oksenteli allergioiden vuoksi ja itki vuorokauden ajasta riippumatta milloin hampaita, milloin väsymystä, milloin vatsakipua ja milloin mitäkin oiretta.

1. Turkin Sidestä olen tehnyt erillisen postauksen. Tämän reissun ehdoton hyvä puoli oli se, että raskaan kevään jälkeen pääsimme “valmiiseen pöytään” ja saimme keskittyä liikkumiseen ja yhdessä olemiseen. Juuri tämä reissu ajoi juuri tässä kohtaa asiansa.

1. Pohjois-Suomen-reissulla kävimme viime kesänä. Matkasimme ensimmäistä kertaa yöjunalla Lappiin ja otimme auton mukaan. Varasimme vessalliset hytit makuuvaunusta, mikä oli ehdottomasti hyvä ratkaisu. Eväät olimme pakanneet iltaa ja aamua varten kylmälaukkuun mukaan, joten maskien kanssa ei tarvinnut lähteä liikkumaan hytistä minnekään. Vastoin odotuksia saimme kaikki nukuttua hyvin ja lapset olivat junamatkustamisesta aivan tohkeissaan.

Olimme varanneet Leviltä majoituksen Airbnb:n kautta (PalSal).

Majoitus oli ihan loistava! Se oli erinomaisella sijainnilla ja todella siisti. Keittiövälineistö oli normaalia Airbnb-asuntoa kattavampi ja makuuhuoneet sai oikeasti pimennettyä. Pelkäsimme aluksi huoneiston jyrkkiä rappusia lasten kanssa, mutta niiden kanssa ei ollut mitään haasteita. Vaikka oli hellekelit, asunto pysyi viileänä ilmastoinnin puutteesta huolimatta. Saimme erinomaista ja nopeaa palvelua.

Kävimme patikoimassa sekä Levin että Ylläksen alueilla tunturireiteillä ja käveltyjä kilometrejä kertyi paljon. Leviltä löytyi myös erinomainen leikkipaikka sekä ilmainen seikkailurata pienille (kantoreitti). Sen sijaan kylpylä ei ollut kummoinen ja uimaan opetteleville lapsille sopivia altaita oli kovin vähän. Vesi oli huomattavan viileää ollakseen kylpylä.

Lapista lähdimme Ranuan eläintarhan kautta Kuusamoon. Ranua oli juuri sopiva pysähdyspaikka. Näkemistä eläintarhassa oli sopivasti ja on pakko hehkuttaa leikkipaikkaa, joka siellä on.

Kuusamosta olen tehnyt erillisen postauksen, sillä niin suuren vaikutuksen se on tehnyt meihin.

1. Bangkokissa olemme käyneet useita kertoja niin ennen lapsia kuin lasten kanssakin. Vaikka Bangkok on muuttunut paljon reilussa kymmenessä vuodessa, eikä hyvään suuntaan, niin joku siinä kuitenkin kiehtoo. Kaupunki on likaisempi kuin aiemmin ja jos reilu kymmenen vuotta sitten rottia ei näkynyt yhdinkeskustassa, niin viimeisimmällä reissulla emme pystyneet edes laskemaan yksittäisen roskakasan rottien määrää - niin paljon niitä oli. Ihmiset ovat epäystävällisempiä ja yrittävät huijata, minkä kerkiävät.

Kaupungin syke ja tunnelma muuten ovat kuitenkin säilyneet. Lapsiin suhtaudutaan todella ystävällisesti ja huomaavaisesti. Kaupungilla on helppo liikkua, vaikka rattaiden kanssa haasteita voikin olla.

Lumpini park on ihana lasten kanssa.

1. Pohjois-Italia oli omien ennakkoasenteiden vuoksi iloinen yllätys. Rooma ei ollut tehnyt minuun aikanaan erityistä vaikutusta ja Pohjois-Italiaan lähdimme kesällä 2017 pääasiassa tapaamaan nuorinta siskoani, joka asui tuolloin Torinossa. Vuokrasimme auton koko ajaksi.

Jo Torinossa yllätyimme Alppien läheisyydestä. Milano oli siisti ja siellä oli paljon kauniita puistoja leikkipaikkoineen. Lasten kanssa oli helppoa liikkua siellä.

Suurin ihastelun kohteemme oli Comojärvi, jonne haluaisin reissata uudelleen. Majoituimme aivan rannalla Hotel camping Europassa.

Majoituimme ensin bungalowissa ja koska nautimme paikasta niin paljon, varasimme päärakennuksesta vielä yhden lisäyön. Palvelu oli erittäin ystävällistä ja paikka oli todella siisti. Koko Domason kylä oli todella kaunis ja maisemat uskomattomat. Lapsille löytyi useampia leikkipaikkoja.

Aostasta käsin kävimme Alpeilla patikoimassa. Itse Aosta ei ollut kummoinen paikka, mutta Alpit luonnollisesti häikäisivät kauniilla maisemilla. A kulki tuolloin vielä kantorepussa ja M osin itse kävellen, osin Isimiehen hartioilla.

1. Koh Samet on paratiisi! Valkoiset, hiljaiset hiekkarannat - sinne palaan edelleen meditoidessani. Saari on kansallispuistoa, joten muuta nähtävää emme tarvinneetkaan.

Kävimme Sametilla kesällä 2019. Saari oli hiljainen. Ravintolat olivat isolta osin rannalla, aivan rantahietikolla. Söin tuolla matkalla elämäni parasta tofua.

Vaikka pääsääntöisesti uimme mieluummin lasten kanssa uima-altaassa (ei tarvitse putsailla hienoa hiekkaa vielä puolenkin vuoden päästä), niin Samedilla ranta oli niin uskomattoman kaunis, että vietimme ison osan päivistä leikkien hiekalla, uiden sekä kävellen rannalla. Aamuisin ranta oli vähän kauempana täynnä pieniä reikiä, jonne luikki yhtä pieniä rapuja piiloon, kun tuli tarpeeksi lähelle.

Hotelli, Samed pavilion resort, oli pieni, hiljainen ja vehreä. Aamupalabuffet tarjoiltiin respassa avaten seinien kokoiset ovet auki ja hyödyntäen allasaluetta.

1. Olemme käyneet kolmesti Yhdistyneissä Arabiemiirikunnissa ja Abu dhabi on lastemme ehdottomia suosikkeja. Viimeisin matkamme emiraatteihin oli hiihtolomalla juuri ennen koronaa ja Suomen sulkeutumista. Liikkuminen julkisilla on helppoa myös lasten kanssa emiraattien sisällä. Lensimme Dubaihin ja jatkoimme sieltä matkaa junalla ja bussilla Abu dhabiin, josta olimme varanneet hotellin.

Yas islandilla on juuri sopivasti tekemistä lasten kanssa viikoksi. Huvipuistoissa emme ole käyneet, vaan meille on riittänyt matkoillamme formularadalla käynti, ostoskeskuksen palvelut sekä hotellin uima-altaat ja muut palvelut. Yas islandilla on ympäri saarta ilmainen shuttle, joten liikkuminen on todella näppärää. Eläintarha oli erityisen mieluinen vierailukohde; se oli juuri sopivan kokoinen kuumallakin kelillä kierrettäväksi.

Edellisellä reissullamme olimme jo käyneet Sheikki Zayedin moskeijassa, jonne menimme taksilla. Tuolloin lapsemme olivat vielä rattaissa ja käynti moskeijassa sujui varsin jouhevasti. Joskaan pienille lapsille se ei ollut mikään erityinen kokemus. Isimies ja M kävivät isovanhempien kanssa aavikollakin. Retken pituus oli pienelle lapselle aika pitkä ja autokyyti sen verran hurja, että onneksi jäin A:n (reilun vuoden vanha) kanssa hotellille.

Viimeisimmällä matkalla yövyimme Rotana Yas islandilla. Siellä oli lämmitetty uima-allas ja erinomaisen hyvä lasten liikuntahuone.

Abu dhabista jatkoimme matkaa vielä muutamaksi päiväksi Dubaihin. Siellä nautimme kattoterassin lämmitetystä altaasta ja teimme vähän ostoksia. Dubaissa on paljon pieniä leikkipaikkoja, joista osa sijaitsee auringon paahteelta suojassa siltojen alla. Satama-alueella on kiva ihailla hienoja veneitä.

Parilla edellisellä reissulla alkuvuoden matkoilla kelit emiraateissa olivat aika vilpoisia, vaikkakin aurinkoisia. Viimeisimmällä matkalla kelit olivat kuitenkin kohdillaan ja lämpöä oli reippaasti yli hellerajan.

Näiden lisäksi on kertynyt myös kohteita, joissa on tullut käytyä ennen lapsia, mutta jotka olisivat erinomaisia kohteita myös lasten kanssa. Islanti on paikka, jonne viemme lapset ehdottomasti jossain vaiheessa. Kahdella viikon reissulla ei ole ehtinyt vielä näkemään kuin pienen osan Islannin poikkeuksellisen kauniista ja karusta luonnosta.

Norjan vuonoille meidän oli tarkoitus mennä viime kesänä osana Pohjois-Suomen-reissua, mutta Norjan rajat olivat kiinni koronan vuoksi.

Kamputsean kaunis luonto, rento ja rauhallinen tunnelma sekä ystävälliset ja iloiset ihmiset ovat jääneet lähtemättömästi mieleen, vaikka iso osa matkasta menikin ruokamyrkytyksessä. Kamputseaan oli todella helppo ja halpa matkata bussilla Bangkokista. Toki nurja puoli se, että matka kesti n. 10 tuntia.

New Yorkiin matkustamme myös varmasti jossain vaiheessa. Vaikka meitä perheenä houkuttelevatkin enemmän luontokohteet, niin New yorkin kattava kulttuuritarjonta on kuitenkin sellainen, että sen haluaisi päästä hyödyntämään myös lasten kanssa.

Tätäkin listaa voisi jatkaa vielä vaikka kuinka pitkälle.