Matka Etelä-Italiaan, part 2

Napolin lähialueet lasten kanssa

- Sant´Antonio Abate tukikohtana

Napolista jatkoimme matkaa Sant´Antonio Abateen, jonne ajomatkaa Napolista kertyi vajaa tunti. Sant´Antonio Abate kuuluu Napolin metropolialueeseen ja on pieni kylämäinen, vehreä paikka. Ihmiset tuntuivat tuntevan kaikki toisensa ja olivat ystävällisiä.

Sant´Antonio Abate Napoli

Majoituimme aivan loistavaan asuntoon, jonka varasimme Airbnb:n kautta. Asunnossa oli tupakeittiön lisäksi 2 isoa makuuhuonetta sekä 2 pesuhuonetta ja vaatehuone. Kaiken kruunasivat terassi ja kattoterassi. Maisemat kattoterassilta olivat hulppeat. Asunto oli todella siisti ja vuokraaja oli todella ystävällinen ja avulias. Iltaisin omistaja kysyi cornettotoiveemme seuraavalle aamulle ja aamuisin meille tuotiin leipomosta uunituoreita cornettoja tilauksen mukaan. En eläessäni ole syönyt niin hyviä cornettoja! Ainoa miinus asunnossa on uima-altaan puuttuminen.

Luxury Apartments Della Marca

Luxury Apartments Della Marca kattoterassi

Lähellä asuntoa oli iso puisto, jossa oli lapsille iso leikkipaikka. Sieltä löytyi tekemistä eri ikäisille lapsille.

Sant´Antonio Abate Italy Parco leikkipaikka puisto

Acqua Park Isola Verde ja Amalfin rannikkotie

Vajaan tunnin ajomatkan päässä kylästä on vesipuisto Acqua Park Isola Verde. Siellä kävimme viettämässä lasten kanssa muutaman tunnin. Vesipuisto on valtava ja uima-altaita sekä liukumäkiä on paljon. Paikka on syrjäisellä paikalla, mutta selkeästi paikallisten suosiossa. Porukkaa oli hirveästi. Liukumäkien jonot olivat pitkät ja kaikki niihin liittyvä valvonta tehotonta. Ison osan ajasta mäet olivat tyhjillään ja samaan aikaan jonot pitkät. Tupakointialueita ei ole, joten joka puolella myös tupakoitiin.

Kyykkyvessan harjoittelu oli edessä nopeammin kuin ajattelinkaan, sillä alueella oli vain yhdessä paikassa vessoja ja kaikki vessat olivat kyykkyvessoja. Siitäkin selvittiin A:n kanssa. Vessoista on pakko mainita, että niiden peseminen oli todella aktiivista ja tehokasta.

Vesipuistosta ajoimme takaisin asunnolle Amalfin rannikon kautta. Iltapäivästä liikennettä oli jo paljon vähemmän ja matkaan kului aikaa reilut 3 tuntia. Maisemat olivat todella käymisen arvoiset. Tie oli todella kiemurainen ja paikoitellen erittäin kapea. Kun vastaan tuli useampikin bussi haastavissa paikoissa, niin sydän pamppaili aika kovaa. Huikeita ajamisen ammattilaisia nuo bussikuljettajat, jotka tietävät sentilleen, mistä oma ajoneuvo mahtuu menemään ja miten.

Amalfin rannikko kapeat tiet

Amalfin rannikko maisema

Kiemurainen tie, jatkuva jarruttelu ja kiihdyttäminen sekä lämpö - tietäähän sen, miten siinä helposti käy. Vähintään yksi autossa alkaa voimaan pahoin ja niin kävi meilläkin. A aloitti oksentamisen puolivälin tienoilla. Ensimmäinen oksu tuli kattavana ja tietenkin autoon. Onneksi loput kerroista onnistuttiin tuottamaan tuotokset tienposkeen.

Pompeiji

Kylästä on vartin ajomatka Pompeijiin. Lähdimme sinne aikaisin aamulla, jotta pahin kuumuus ei olisi vaivana. No, älyttömän kuuma oli hyvästä yrityksestä huolimatta. Vierailijoita oli paljon, mutta alue on niin valtava, ettei missään ollut kovinkaan suurta tungosta. Esiinkaivettu ja yleisölle avoin alue oli paljon suurempi kuin olin kuvitellut. Jaksoimme kiertää vain pienen osan alueesta muutaman tunnin aikana. Emme osallistuneet opastetulle kierrokselle, vaikka siitä olisi saanut ehkä ainakin aikuiset enemmän irti. Lasten hermot eivät olisi kestäneet kuitenkaan jatkuvaa pysähtelyä ja pitkienkin aikojen odottelua.

Näin jälkikäteen mietittynä olisi ollut fiksua perehtyä vähän tarkemmin alueeseen ja suunnitella etukäteen, mitkä kohteet Pompeijista haluamme nähdä. Meille kaikille jäi kokonaisuudessaan kuitenkin se tunne, että paikka oli todellakin vierailemisen arvoinen.

Castello di Lettere

Kattoterassilta ihailimme kukkulalla näkyvää linnaa, Castello di Lettereä. Päätimme lähteä sinne jalkaisin, mitä paikalliset ihmettelivät kovasti. Matkaa kertyi yhteensä 7 kilometriä ja jyrkimmillään nousu oli liikennemerkkien mukaan 30%. Linna itsessään oli upea ja maisemat kerrassaan mykistävät. Retki kaikkinensa oli todellakin hieno ja lapsetkin jaksoivat kuumuudesta huolimatta hienosti.

Castello di Lettere ja Vesuvius maisema

Mahtavaa oli myös se, että saavutin ruokatavoitteeni. Söimme aivan uskomattoman hyvää pizzaa ja löysin parhaan pizza margheritan! Kun tähän asti parhaan napolilaisen pizzan olen syönyt Thaimaassa, niin nyt voin sanoa syöneeni parhaan napolilaisen pizzan Napolin metropolialueella, Pizzeria Schettinossa.

Vesuvius olisi ollut noin vartin ajomatkan päässä. Tulivuoren huipulle pääsee nykyään vain opastetun ryhmän kanssa, joten jätimme sen väliin. Muiden sanelema rytmi liikkumisessa on meille vähän vieras ajatus ja varsinkin lasten kanssa aina riski. Myös sellaiset kuuluisuudet kuin Sorrento ja Capri jäivät meiltä väliin. 4 päivässä ehtii kiertämään vain rajallisen määrän paikkoja.

Ihastuin täysin tähän kylään! Turisteja ei oikeastaan näkynyt. Iltaisin kyläläiset kokoontuivat toriaukiolle viettämään aikaa ja tunnelma oli lämmin. Kylästä on lyhyt matka upeille nähtävyyksille. Ihmiset olivat hyväntuulisia ja ystävällisiä. Liikenne oli aika hurjaa, muttei kuitenkaan Napolin veroista. Ihana paikka ja loistava asunto, joita voin suositella täysin!