Matka Etelä-Italiaan, part 1

Matkalla Napolissa lasten kanssa - vinkkejä Napoliin

Meillä oli lennot Napoliin Riian kautta ihan siitä syystä, että sillä tavoin säästimme lennoissa vajaa tuhat euroa. AirBalticin palvelu oli hyvää. Finnairista kun on tullut lähinnä kallis halpalentoyhtiö, niin monella muulla lentoyhtiöllä edelleen huomioidaan lapset erikseen. Nytkin lapsemme saivat puuhapaketin. Pieniä asioita, mutta antavat kuvan, että asiakas huomioidaan. Toki Finskillä saa mustikkamehukeittoa, vettä, kahvia ja teetä, mutta jos niistä pitää maksaa vajaat tuhat euroa, niin valinta on meille helppo.

Riian kentällä vietimme muutaman tunnin. Onneksi olimme tutustuneet kenttään etukäteen; siellä ei nimittäin ole juurikaan ruokailupaikkoja. Otimme Helsinki-Vantaalta Subilta patongit evääksi mukaan ja se oli jälleen toimiva ratkaisu.

Riian kenttä on uusittu isolta osin ja on varsin siisti ja jopa vehreä. Lapsille tekemistä on vain vähän; pari pientä leikkialuetta löytyy. Kummasti niissäkin riitti lapsillemme touhuttavaa ja aktiviteettia istumisen lomaan.

Riian lentokentän siisteys ja istutukset

Riian lentokentän toinen pieni leikkialue

AirBalticin ehdoton huono puoli on aikataulujen pettäminen tai sitten meillä on vain ollut huono tuuri. Valtaosa AirBalticilla lentämistämme lennoista on ollut myöhässä ja näin tälläkin kertaa. Helsinki-Vantaan ja Riian välinen lento oli ajallaan, mutta Riika-Napoli-lento oli myöhässä. Onneksi olimme varanneet lapsille tekemistä mukaan (kirjoja, piirustustarvikkeet) ja lisäksi lapsilla oli ensimmäiseltä lennolta saadut puuhapaketit.

Napolin kentällä oli vastassa laukkukaaos. Laukkuaula oli täynnä edellisten lentojen laukkuja, kuten aika monella eurooppalaisella kentällä tänä kesänä. Onneksi omat laukkumme (lätkäkassi koko perheelle sekä lasten turvaistuimet) saapuivat perille.

Napolin kentältä otimme taksin. Olimme katsoneet etukäteen hinnan taksimatkalle kentältä hotellille Via Cesare Rosarollille Centro storicon reunalle. Varsin nopeasti saimme huomata, että taksikuski yritti scammia; kuski yritti huijata meidät maksamaan noin 20 euron matkasta 40 euroa ja kuljettaa meidät kiertoreittejä. Olo oli vähän tyhmä, kun perussääntönä voi pitää, että varmista matkan hinta tai mittarin käyttäminen ennen taksiin nousemista ja silti jätimme sen tekemättä. Jotenkin luotimme naiivisti siihen, että lentokentältä otettu taksi noudattaisi listahintoja. Pääsimme lopulta yhteisymmärrykseen summasta italialaisen käsien huitomisen ja äänen korottamisen jälkeen. Perillä kuski iski silmää virnuillen ja lähti menemään. Olipahan muistutus itselle siitä, että hereillä on oltava.

Majoituimme hotellissa (The Station Napoli B&B), josta olimme varanneet perhehuoneen, johon kuului buffetaamiainen. Varasimme juuri kyseisestä hotellista huoneen erityisesti kehujen perusteella; hyvä aamiainen ja hyvä sijainti.

The Station Napoli B&B perhehuone

The Station Napoli B&B näkymä sisäpihalle käynti hotelliin

Aamulla opimme selvittelyiden jälkeen, että buffetaamiainen oli self-service-aamiainen. Ensimmäisenä aamuna valikoimaa oli ihan hyvin ja jopa lämpimiä cornettoja (croissant) oli tuotuna. Kun emme tienneet, miten aamiaisella tulisi toimia, me myös tiskasimme astiamme, etteivät ne jäisi haisemaan koko päiväksi. Toisena aamuna aamiaistarvikkeita ei oltu täydennetty, joten buffetaamiainen jäi kovin köyhäksi ja jouduimme pärjäämään pelkillä leivillä, vedellä, muroilla ja kahvilla.

Sijainnista huomasimme jo ensimmäisenä iltana, että alue ei välttämättä ole turvallisimmasta päästä. Lähikaduilla oli varsin epäilyttävän näköistä hiihtäjää ja myöhemmin luimmekin, että alueella ei suositella kuljettavan iltaisella. Taas sitä muisti, että muiden kirjoittamat arvostelut eivät ole yksistään se, johon kannattaa luottaa.

Huone oli ihan ok, vaikkakin normaalia käyttämäämme tasoa heikompi. Äänieristystä ei ollut, mutta onneksi meidän huoneemme oli muista huoneista erillään. Hinta oli edullinen. 2 yötä tuossa hotellissa meni, mutta pidempään siellä ei olisi halunnut olla.

Napoli on kaupunki, jossa on paljon potentiaalia ja hirvittävä määrä nähtävää. Se on kuitenkin jätetty rapistumaan ja kunnostustöille olisi tilausta. Sitäkin suurempi yllätys oli kuitenkin kaupungin likaisuus. Iso osa kaupungin jätehuollosta on annettu ilmeisesti mafian hoidettavaksi. En muista koskaan käyneeni paikassa, joka olisi niin sotkuinen kuin Napoli; enkä nyt tarkoita vain kadulle päivän aikana kerättyjä jätesäkkejä, vaan joka puolella rehottavaa lian ja roskan määrää. Kesäisen kuumilla kaduilla haisevat virtsa, ulosteet ja jätteet.

Napolin likaisuus ja jätteiden määrä

Napolin likaisuus, jätteiden määrä ja epäsiisteys

Heinäkuinen keli Napolissa oli todella kuuma ja hiostava. Lämpötila heilui reilusti yli 30 asteen ja kosteusprosentti 70% nurkilla. Paita liimautui heti ulos astuessa kiinni ja olo oli nihkeä. Saasteiden määrä tuntui silmissä ja hengitysteissä.

Lapsia näkyi katukuvassa todella vähän. Leikkipaikkoja emme juurikaan nähneet ja ne vähäiset, joita näimme, olivat erittäin huonossa kunnossa. Kaupungista puuttui vehreys. Kouluja emme nähneet.

Olimme etukäteen katsoneet historiallisia kohteita, joita haluaisimme käydä katsomassa 2 yön vierailumme aikana. Huomasimme pian, että tavoitteemme oli kelin puolesta aivan liian kunnianhimoinen lasten kanssa. Vaikka matkat olisivat kartalla olleet lyhyitä, käveleminen kaupungilla oli raskasta ja lapset väsyivät nopeasti. Ensin se harmitti, mutta oikeastaan muutos suunnitelmiin olikin ehkä ihan hyvä.

Päädyimme kävelemään lyhyempiä pätkiä ja vähemmän tavoitteellisesti. Törmäsimme sattumalta kauniisiin asioihin ja kohteisiin, joihin emme ehkä muuten olisi päätyneet. Näimme kauniita yksityiskohtia, upeita rakennuksia ja arkista elämää. Lapsetkin olivat innostuneempia kaupungin yleisestä arkkitehtuurista kuin perehtymään pidemmästi yksittäisiin kohteisiin. Huomasimme, että samansuuntaiset vierekkäiset kadut saattoivat olla profiililtaan aivan erilaisia; toinen likainen ja täynnä epäilyttävää porukkaa, kun taas toinen kaunis ja siisti.

Napoli lapset kuvaavat

Hyvänä vinkkinä Napoliin lasten kanssa on kasvitieteellinen puutarha. Siellä ilma on selvästi raikkaampi, puisto on kaunis ja kasveja on valtava määrä. Varjopaikkoja löytyy kasvien ja puiden lomasta. Palvelu oli hyvää ja avulias puistonhoitaja kertoi meille pyytämättä sitruskasveista.

Napolin kasvitieteellinen puutarha

Yksi merkittävimpiä tavoitteita Napoliin meillä oli hyvän pizzan syöminen. Rakastamme napolilaista pizzaa ja meillä on kotona käytössämme pelleteillä toimiva Ooni. Isimies on opetellut tekemään napolilaista pizzaa ja kieltämättä lopputulos alkaa olla varsin toimiva; tomaattikastiketta täytyy vielä hioa. Söimme Napolissa hyvää pizzaa, mutta se paras pizza jäi syömättä. Oma haaveeni oli löytää täydellinen pizza margherita, mutta Napolista sitä ei löytynyt.

Napolissa liikenne on todella kaaottinen. Liikennesääntöjä ei tunnu olevan, tööttäily on jatkuvaa eivätkä edes yksisuuntaiset kadut ole välttämättä todellisuudessa yksisuuntaisia. Paluumatkan taksia odotellessa seurasimme Free now-appin kautta, kuinka kuljettaja ajoi yksisuuntaista katua väärään suuntaan tullakseen meitä noutamaan. Liikennevalojen noudattamiseen tai suojatien kunnioittamiseen ei voi luottaa lainkaan. Itse asiassa jalankulkijana oli vaikeampaa ylittää tietä kuin Vietnamissa. Kun Vietnamissa ruuhkan ja liikenteen sekaan on vain mentävä ja luotettava, että mopot väistävät, niin Napolissa väistämiseen ei voi luottaa.

Autoa ei siis Napoliin kannata vuokrata. On myös hyvä huomata kulkemisia suunniteltaessa, että aikataulut ovat hyvin ohjeellisia; julkinen liikenne kulkee omalla painollaan eikä kymmenen minuutin välein kulkeva ratikka tai bussi tule välttämättä puoleen tuntiin.

Kahden yön Napoli-tutustumisen jälkeen suuntasimme eteenpäin. Lähtöpäivänä tilasimme taksin Free now-appin kautta (josta muuten saa 5 euron alennuksen, kun laittaa linkin appiin eteenpäin jollekin, joka tilaa taksin sovelluksen kautta). Olimme etukäteen varanneet auton lentokentältä Sicily by carin kautta. Vuokra-auton saaminen sujui helposti, mutta tuskaisen hitaasti. Vaikka jännitimme etukäteen vuokra-autolla ajamista Napolista pois, niin kaikki sujui lopulta helposti. Toki italialainen ajokulttuuri oli meille tuttu entuudestaan, joten se ei tullut yllätyksenä (ja siis napolilainen liikennekulttuuri on eri asia kuin italialainen liikennekulttuuri - Italia vs. Napoli: hullu ja hullumpi) ja se helpotti lopulta ajamista Napolista kohti Sant´Antonio Abatea, seuraavaa kohdettamme.