Lähiretkeilyä Sipoonkorvessa

Yöpyminen Fiskträskillä lasten kanssa

Sipoonkorpi Fiskträsk yöpyminen riippumatossa DD Frontline hammock

Olemme kulkeneet lasten kanssa paljon erilaisissa maastoissa ja viihdymme kaikki luonnossa. Kertaakaan emme kuitenkaan ole yöpyneet maastossa lasten kanssa, vaikka sen kokeilu onkin kytenyt jo pidempään. En koe olevani mikään varsinainen retkeilijä, vaikka olenkin lapsena nukkunut mieluusti teltassa ja oikeastaan vielä aikuisiälläkin ainakin 10 vuotta sitten. Erikoisin yöpyminen luonnossa on kohdallani ollut varmaankin beduiinileirissä yöpyminen Wadi rumissa, Jordaniassa.

M ja A yrittivät harjoitella kesälomalla telttailua omassa pihassa, mutta naapurin lasten myöhään jatkuneet leikit iltaisin vesittivät yritykset. Uni ei tullut teltassa, kun naapurista kantautui niin kovasti leikkien ääniä vielä klo 22 jälkeenkin.

Nyt kun kelit ovat olleet kohdallaan, päätimme yhdessä, että teemme yhden yön retken luontoon. Meillä on 2 DD Frontline Hammockia sekä teltta, johon mahtuu ainakin 3 aikuista. Lapsilla on lasten makuupussit. Perus makuualustoja on koko perheelle. Lapsille hankimme koulurepuiksi Bergans Ruffen 18-reput, jotka käyvät hyvin myös retkireppuina.

Sipoonkorpi Fiskträsk yöpyminen polku

Kohteeksi valitsimme Sipoonkorven Fiskträskin. Telttailualueelle pääsee pidempää ja lyhyempää reitti. Pidempi on noin 3 km ja lyhempi 1km. Lähdimme matkaan perjantaina illansuussa ja valitsimme reitiksi lyhyemmän polun, sillä lapset kantoivat omat yöpymistavaransa poislukien teltan. Ajattelimme, että positiivisen kokemuksen saamiseksi harjoittelemme tavaroiden kantamista pienissä erin. Pääsimme myös lähtemään retkelle niin myöhään, että senkin puolesta lyhyempi reitti oli hyvä valinta.

Jätimme auton Korvenportin parkkialueelle, ravintola Tilan viereen. Sieltä lähtee selkeä ja hyvä viitoitus reitille.

Fiskträskille on rakennettu uusi keittokatos sekä kuivakäymälä. Hyvät kelit ja parannetut leirintäolosuhteet olivat selvästi houkutelleet paikalle muitakin yöpyjiä. Päädyimme jatkamaan matkaa keittokatokselta eteenpäin ja leiriytymään lahdenpoukaman jälkeen ylös kalliolle. Saimme olla siellä ihan omassa rauhassa.

Sipoonkorpi Fiskträsk yöpyminen

Sipoonkorpi Fiskträsk yöpyminen maisema kalliot ranta

Sipoonkorpi Fiskträsk yöpyminen teltta riippumatto

Olimme syöneet päivällisen kotona ja mukaan otimme vain ilta- ja aamupalat. Iltapalaksi varasimme pinaattilettuja, nakkeja ja ryynimakkaroita. Lisäksi jälkiruuaksi oli pienet viikonloppuherkut. Koska Sipoonkorvessa on tällä hetkellä metsäpalovaroitus, ei avotulta voinut tehdä. Meillä oli mukana Trangia, jolla oli näppärä paistaa ruoat.

Ilta sujui oikeastaan siinä, että leiriydyimme ja söimme iltapalan. Lapset keräsivät mustikoita ja puolukoita. Harjoittelun puutteesta huolimatta lapset nukahtivat telttaan heti. Itselläkin tuli uni helposti riipparissa.

Illan ja yön keli oli aivan mahtava ensimmäiselle yöpymisretkelle. Ei ollut kylmä, muttei kuumakaan. Ei satanut. Nukuimme kaikki hyvin, lapset jopa erinomaisesti. Aamulla sai herätä kuunnellen tuulenhuminaa ja kuikan huutoa samalla, kun köllötteli riipparissa. Aika idyllistä!

Sipoonkorpi Fiskträsk yöpyminen riippumatossa

Sipoonkorpi Fiskträsk yöpyminen riippumatossa aamu

On muuten pakko sanoa, että tuo DD Frontline on todella loistava hammock. Isimieskin mahtuu nukkumaan siinä hyvin ja hyttysverkko on erinomainen. Oma tasku makuualustaa varten on ehdoton.

Sipoonkorpi Fiskträsk yöpyminen riippumatossa DD Frontline hammock

Aamulla syötiin annospuuroa ja mehukeittoa sekä mustikoita. Kahvit keitettiin pikakahvista. Hätävaraksi olimme varanneet vielä proteiinipatukoita.

Sipoonkorpi Fiskträsk yöpyminen

Aamupalan jälkeen lapset ehtivät vielä uimaankin.

Olimme kaikki todella tyytyväisiä siihen, miten hienosti reissu onnistui! Aloimme jo kaikki haaveilemaan seuraavasta yöpymisestä luonnossa ja miettimään 2 yön matkaa.